Geschiedenis van de Centrale Zand-, Grind- en Betonmortelbedrijven Haarlem (CZGB)
![]() |
De betoncentrale aan de Ir. Lelyweg in Haarlem (bron: collectie De Graaf) |
Inleiding
De ultieme wens van Charlie Bucket was een bezoek aan Willy Wonka's chocoladefabriek. Voor de schrijver van dit stukje begon de fascinatie omstreeks 1979, op een schiereiland in het havengebied van Den Helder, met de illustere naam "Onrust". Anders dan de naam doet vermoeden was er in werkelijkheid sprake van een rustig gelegen woonbuurtje, met naastgelegen bedrijvigheid. De transportdienst van de Koninklijke Marine (Martradi), de Mijnendienst-kazerne, het duik-medisch centrum met een decompressiecentrum voor de behandeling van Caisson-verschijnselen, een opslagterrein voor bakstenen, zand en grind van BBN / Erven Simon, en verder het destijds in Den Helder florerende sloopbedrijf van Mels Oosterbeek, het aannemingsbedrijf van Piet Moot, en als slagroom op de taart de betoncentrale van de Centrale Zand-, Grind- en Betonmortelbedrijven uit Haarlem.
Het kopje van Onrust aan het spoorwegbassin in Den Helder met links de betoncentrale (bron: collectie De Graaf) |
Omstreeks 1985 sloot CZGB de vestiging in Den Helder, uitgekocht na aanpassing van het bestemmingsplan Onrust 1975. De betoncentrale werd door Oosterbeek ontmanteld. De grote silo werd overgedaan aan een zandstraalbedrijf en werd met behulp van een dekschuit verplaatst naar het industrieterrein Oostoever. De twee kleine silo's werden per oplegger met onbekende bestemming weggereden. Niet lang daarna werd op het voormalig bedrijfsterrein een alleraardigst woonwijkje gerealiseerd.
![]() |
Enkele van de oprichters van CZGB (bron: collectie CRH) |
![]() |
De CZGB betoncentrale aan het Noord-Hollands kanaal te Akersloot, omstreeks 1990 (bron: collectie Jaap Veel) |
![]() |
Oude CZGB centrale te Akersloot (bron: collectie De Vries) |
![]() |
De vestiging in Mijdrecht (bron: collectie Dolieslager) |
![]() |
De vestiging in Zwijndrecht (bron: collectie CRH) |
![]() |
De vestiging in Uithoorn (bron: collectie CRH) |
![]() |
Het hoofdkantoor van Spaarne Beton in Cruquius (bron: collectie CRH) |
![]() |
Pegaso betonmixer van Transmix Haarlem (bron: collectie De Graaf) |
Het wagenpark van CZGB, Mortelunie, Transmix, Betra Haarlem en ook Ringvaart werd steeds meer gezamenlijk beheerd.Begin jaren '80 reden er 50 Pegaso en tientallen DAF betonmixers bij de diverse bedrijven. Dit is echter niet altijd zo geweest.
![]() |
Betonmixers van G.P. Groot uit Heiloo, in CZGB kleuren (bron: collectie G.P. Groot) |
In de beginjaren van de onderneming werd voornamelijk gebruik gemaakt van betonmixers van derden. De reden hier van was dat de continuïteit van de organisatie nog niet voldoende geborgd was om tot aanschaf van een groot wagenpark over te gaan. De firma's Nelis (Haarlem), J.P. Groot (Heiloo), Barnhoorn (Heemstede), Jansen en van der Zwan werden voor het transport ingehuurd en reden met hun eigen mixers, dit gebeurde in de bekende CZGB kleurstelling. De chef Transport van CZGB was destijds Piet de Winter. De vestiging in Zwijndrecht leverde de eerste jaren niet zelf aan afnemers. Dit werd afgehandeld door de firma Wolst & Van Dijk.
Na verloop van tijd werd een gedeelte van het wagenpark van CZGB ondergebracht bij een andere dochteronderneming, Betra Haarlem. Omdat dit onderdeel onder de CAO voor beroepsgoederenvervoer werkzaam was, kon er ook voor derden worden gereden. Een aantal betonmixers werd hiervoor uitgerust met een kantel/afzetsysteem. De betonmixers konden zo snel worden omgebouwd voor het vervoer van bijvoorbeeld stenen en tegels, voor het zusterbedrijf binnen de holding van Spaarnebeton, de beton- en tegelfabriek De Cruquius.
![]() |
Het kantel / afzetsysteem voor Betra Haarlem (bron: collectie Heitlager) |
Voor het vervoeren van grondstoffen naar de diverse vestigingen werd voornamelijk gebruik gemaakt van binnenvaartschepen (bulk en zand/grind) van oa. rederij Cement Tankvaart b.v. en een eigen vrachtwagencombinatie voor het vervoer van bulkgoederen.
In het havengebied van Beverwijk was de CZGB groothandel voor zand en grind gevestigd. De kraan werd ook gebruikt door de betoncentrale IJmortel, waarin CZGB een deelneming had.
![]() |
Luchtfoto van de haven in Beverwijk met de CZGB groothandel (bron: collectie De Graaf) |
![]() |
De zand en grind groothandel van CZGB in Beverwijk (bron: collectie De Ruijte) |
Eind jaren '70 ontwikkelde CZGB een nieuw product: metselspecie die door een toevoeging 36 uur verwerkbaar bleef en geleverd werd in een speciale ontvangstsilo. Gedurende de genoemde tijd vond geen verharding plaats. Het produceren van de metselspecie vond 's ochtends vroeg plaats met behulp van de bestaande betoncentrale's. Bij de vestiging in Lelystad heeft enige tijd de voor de reguliere betonproductie ter zijde gestelde Flomix centrale voor het produceren van metselspecie dienst gedaan. Voor het leveren van de specie waren speciale betonmixers beschikbaar.
Het bedrijf was een innovatieve betonproducent en had naamsbekendheid binnen de branche. Er bestond nauw contact met de landelijke betonvereniging. CZGB was betrokken bij grote betonleverancies: de projecten Tunnel onder de Noord bij Zwijndrecht, de Marinetoren bij Langevelderslag, De PTT-torens bij Lelystad en Haarlem, diverse waterwerken in Zeeland, sluizen en vliegvelden, de aanlegsteiger voor het vliegdekschip Karel Doorman op de Nieuwe Haven te Den Helder, de aanleg van de Koopvaarderschutsluit in Den Helder en het viaduct en bijbehorende rotonde van de afrit Haarlem bij de A9 dat op betonnen peilers rust. Volgens een overzicht in het CZGB archief zijn duizenden bouwwerken voorzien van CZGB beton, bijvoorbeeld het stadsdeel Haarlem Schalkwijk, verschillende ziekenhuizen in Haarlem, het hoofdkantoor van Johnson Wax in Uithoorn, het Amro-computercentrum in Amstelveen, de bloemenveiling in Aalsmeer en de gebouwen van de rijksdiensten in Lelystad en de bouw van het hotel Bouwens Palace in Zandvoort.
Computercentrum
Voor het onderzoek naar grondstoffen en beton vanwege kwaliteitsbewaking was het nodig om toenemende hoeveelheden data te verwerken. Hiervoor werd begin jaren '70 bij CZGB een computer-afdeling opgericht onder de naam Serac BV. Het beschikte zoals destijds werd opgemerkt "snelle computers met tape-units en rand-apparatuur". De afdeling had systeem-analysten en programmeurs in dienst en beschikte over diverse administratieprogramma's. Daarnaast werd de beschikbare systeemtijd van de computers verhuurd aan diverse derden: een aantal grote bouwondernemingen, een farmaceutische onderneming, een groot warenhuis, een uitgeversmaatschappij, een modehuis en een verzekeringsmaatschappij. Ook concurrenten zoals de firma Van Baarsen maakten gebruik van de diensten van Serac BV. In 1994 werd Serac BV verzelfstandigd en is tegenwoordig als SAP dienstverlener gevestigd in Utrecht.
CZGB was een sociaal bedrijf. Tot de diverse overnames werd door de medewerkers gesproken over de CZGB-familie. Men was trots om voor het bedrijf te werken. Het bedrijf had een hechte personeelsvereniging, met uitgaansdagen voor medewerkers, echtgenotes en de kinderen. Feesten werden gezamenlijk gevierd. Het bedrijf had voor haar medewerkers een stacaravan op Duinrell in Den Haag beschikbaar. Deze werd heel toepasselijk wekelijks onderhouden door het hoofd van de beton-technologische afdeling. In de periode van inhuur van elkaars mixers organiseerde de branche elk jaar een voetbaltoernooi voor dames en heren. Tien jaar lang bestond er een eigen CZGB-zaalvoetbalteam in de regio Haarlem met Jac Boelhouwer als gedreven speler en coach.
![]() |
Personeelsfeesten en CZGB voetbalteams (bron: collectie Boelhouwer) |
Zoals elk bedrijf, kent CZGB ook haar anekdotes.
Tijdens een maanden lange betonstort bij de Koopvaarderschutsluis bij het Noord-Hollandskanaal bij Den Helder was er iets mis met de samenstelling van de mortel, dat razendsnel droogde en verharde, nog onderweg in de trommel van de betonmixer. De inhoud moest direct worden gelost. Volgens het toenmalig nieuwsbericht in het Noord-Hollandsdagblad waren een flink aantal sloten bij fort Oostoever volgestort met beton. Ook een braakliggend veld naast de centrale op de Bassingracht lag tot de ontmanteling ervan met een dikke laag betonmortel bedekt.
Tijdens een betonstort op de zeewering van IJmuiden vergat een CZGB-chauffeur zijn betonmixer op de handrem te zetten. De chauffeur en omstanders waren er getuige van dat de mixer langzaam in beweging kwam en als verloren kon worden beschouwd. De chauffeur reageerde met de historische woorden "Gelukkig, mijn shag heb ik nog".
![]() |
Pegaso Betonmixer op de Ir. Lelyweg, Haarlem (bron: collectie De Graaf) |
De karakteristieke betonmixers van het Spaanse merk Pegaso (nu onderdeel van Iveco) oogden uiterst robuust. In de praktijk was het voor de onderhoudsmonteurs een bewerkelijk voertuig. Voor het onderhoud aan de motor kon de cabine niet gekanteld worden en moest dit plaatsvinden via de radiator achter de cabinegril. Er braken regelmatig veerpakketten af. Een hele motor moest worden ontmanteld omdat er een borgveer van een zuiger manco was. Deze werd later gevonden in het carter. De monteur herinnert zich vooral het vervangen van de pakking tussen de waterpomp van de mixer als het flink gevroren had, met sleuteltje 13 in de vrieskou. Ook werd de mixer van binnen ontdaan van restbeton, een vervelende klus. De Pegaso staat bekend als de Spaanse Mack en schakelt tegenovergesteld. De eerste versnelling zit rechts op de versnellingsbak. Naast de Pegaso betonmixers werd er gereden met verschillende types, zoals de Daf 1600 en Daf 2800 mixers, en later werden Volvo mixers ingezet. Een aantal mixers was voorzien van een afzetsysteem zodat ook containers konden worden vervoerd.
![]() |
De karakteristieke kleurstelling van CZGB (bron: collectie De Graaf) |

![]() |
CZGB mixer ontwikkeld met Wiarda en Stetter (bron: collectie Heitlager) |
En dan weer terug naar het verleden, naar de vestiging aan de Bassingracht in Den Helder. Een gemoedelijk filiaal onder leiding van de binnen het bedrijf bekende "Ome Arie" van Dijk, altijd onberispelijk gekleed in een blauwe stofjas en getooid met een gleufhoed.
In het fotoarchief van de Helderse Courant is - waarschijnlijk laatste - foto opgenomen van de betoncentrale aan de Bassingracht:
![]() |
Het einde, de onvermijdelijke sloop van de Helderse centrale aan de Bassingracht (bron: collectie stichting Afgestoft) |
Besluit
Tot zover het relaas over CZGB, dat voor de schrijver een uit de hand gelopen zoektocht is geworden en heeft geresulteerd in een grote verzameling foto's en een archief met diverse gerelateerde voorwerpen.
M.R. de Graaf, 29 maart 2014. Geactualiseerd op 6 mei 2023.
Disclaimer: de auteur en de website zijn uitdrukkelijk niet verbonden aan CRH / Cementbouw of andere genoemde personen en/of rechtspersonen. Het artikel en de website bevat informatie verkregen van derden en is uitsluitend informatief en indicatief van karakter.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten